Wednesday, July 12, 2023

英語読解のヒント(66)

66. I do not deny but (that / what)

基本表現と解説
  • I do not deny (doubt, etc.) but it is true.
  • I do not deny (doubt, etc.) but that it is true.
  • I do not deny (doubt, etc) but what it is true.

いずれも「それが事実であることを否定し(疑わ)ない」の意。deny, doubt, despair, scruple, make no question 等、否定の意味を含む語の後にくる but, but that, but what は that と考える。

例文1

"Nor can I deny," continued he, "but I have an interest in being first to deliver this message, as I expect for my reward to be honoured with Miss Sophy's hand as a partner."

Oliver Goldsmith, The Vicar of Wakefield

彼はつづけた。「正直に申し上げますが、わたしがこのお知らせを最初にお届けしようとしたのにはわけがありましてね。つまり、その、最初に届けたご褒美としてミス・ソフィアが踊りのお相手をしてくださるんじゃないかと思いまして」

例文2

I do not doubt but England is at present as polite a nation as any in the world....

Richard Steel, The Spectator (March 7, 1711)

わたしはイギリスが現在、世界中のいかなる国民にも劣らぬ、鄭重な国民であることを疑わない。

例文3

"Lieutenant Rich," he added, addressing Brackenbury, "I have heard much of you of late; and I cannot doubt but you have also heard of me. I am Major O'Rooke."

R. L. Stevenson, New Arabian Nights

彼はブラッケンベリにむかってさらに言った。「リッチ中尉、わたしは最近あなたのお噂をずいぶん聞きましたが、あなたもわたしの噂をお聞きになったと思う。わたしはオルーク少佐です」

独逸語大講座(20)

Als die Sonne aufging, wachten die drei Schläfer auf. Sofort sahen sie, wie 1 schön die Gestalt war. Jeder von ihnen verliebte sich in 2 d...