Wednesday, April 5, 2023

英語読解のヒント(52)

52. beside oneself with

基本表現と解説
  • He was beside himself. 「彼は我を忘れた」
  • He was beside himself with joy / grief / anger / terror. 「彼は喜び・悲しみ・怒り・恐怖のあまり度を失った」

beside oneself は「我を忘れる」「取り乱す」「平静な自分でなくなる」という意味。

例文1

The fact is, I was a trifle beside myself; or rather out of myself, as the French would say....

Charlotte Bronte, Jane Eyre

じつはわたしは少々逆上していたのです。フランス語の言い方を使うなら「自分の外にいた」のです。

例文2

Villon was beside himself; he beat upon the door with his hands and feet, and shouted hoarsely after the chaplain.

R. L. Stevenson, "A Lodging for the Night"

ヴィロンは夢中だった。彼はドアを叩き、蹴飛ばし、声を嗄らして牧師を呼んだ。

例文3

For some moments I was beside myself with terror and anxiety; I was helpless.

Mark Twain, "The Stolen White Elephant"

わたしはしばらく恐怖と不安で頭のなかが真っ白になりました。どうすることもできませんでした。

独逸語大講座(20)

Als die Sonne aufging, wachten die drei Schläfer auf. Sofort sahen sie, wie 1 schön die Gestalt war. Jeder von ihnen verliebte sich in 2 d...